Bloog Wirtualna Polska
S 1 263 734 bloogi | losowy blog | inne blogi | zaloguj si | za堯 bloga
Kana ATOM Kana RSS

...na nowy blog

'Posiaduszki u alElli'

powsta造 z po陰czenia
'Afryki mojej... tak by這 i tak jest' oraz

'Opowiastek przy kominku'.





Echa „nie takiej” rewolucji. O Egipcie Polak闚 rozmowy.

niedziela, 20 lutego 2011 22:18

 

       Zaledwie kilka dni temu zostawili鄉y Egipt w prze鈍iadczeniu, 瞠 w ciemno軼iach, jakie zapad造 ju wida jakie ma貫 鈍iate趾o, bo: wojsko nie u篡這 broni, prezydent odda w豉dz, a sytuacja w Afryce nie wymyka si spod kontroli.

 

Czy jednak po kilku dniach jest tak jak by鄉y sobie tego 篡czyli? Wojsko nie u篡這 broni, bo mia這 w tym interes - przej窸o w豉dz. Prezydent Mubarak, rzekomo w ci篹kim stanie, nie opu軼i jednak kraju, tak jak ustalano, i przebywa nadal na terenie Szarm El Szejk. A Afryka? Afryka budzi si ponownie, ale teraz krwawi i p豉ci 鄉iertelnymi ofiarami.

 

Libia. 42 - letnia dyktatura nie zamierza oddawa w豉dzy. Oficjalnie do chwili obecnej zgin窸y 104 osoby, i ucierpia造 tysi帷e rannych. Nieoficjalnie, tylko do jednego szpitala przywieziono ponad 200 cia zmar造ch, rannych nikt nie liczy, bo nie wszyscy odwa瘸j si zg豉sza do szpitali.

 

Po raz kolejny wi璚 okazuje si, 瞠 "strzela kto, a Pan Bóg (?) Kule nosi". Ale kto jest tym Bogiem? Czy pot篹ny "Pieni康z nade wszystko", czy mo瞠 nieokie透nane parcie do w豉dzy? A mo瞠 jeszcze co innego?     

 

Spróbujmy zrekapitulowa obraz tego jak obecn sytuacj w Afryce wyobra瘸j sobie Polscy blogerzy proponuje Anzai w odpowiedzi na pomys publikacji tej notki.

 

W artykule „Nim zapadn egipskie ciemno軼i...” czytamy:

       (...) nie s to dobre czasy dla Afryki, a przede wszystkim dla jej rdzennych mieszka鎍ów. Bo tu nie ma dobrych rozwi您a. Nawet jak USA sypn wi瘯sz kas (bo przecie do tej pory dotacje, szczególnie na wojsko, sz造 bezproblemowo), to dolarowa manna z nieba i tak niczego nie zmieni od razu. Mentalno軼i i 鈍iatopogl康u nie zmienia si z dnia na dzie, nawet po obaleniu znienawidzonego w豉dcy. A w "kolejce" za Egiptem na zmiany czekaj przecie nast瘼ne kraje afryka雟kie. Na dobr spraw to nadal nie wiadomo, co si sta這 w Egipcie (...) Anzai.  Ca這嗆 tutaj. 

 

      (...) to wiejska ho這ta nauczana w przymeczetowych szkó趾ach, przez "profesorów" z onuc owini皻 wokó pustego 豚a! I czegó oni tam nauczaj, ci wyznawcy pokoju i mi這軼i, jak nie nienawi軼i do zachodu, do naszych bezecnych wolno軼i, do naszego bezbo積ego stylu 篡cia?! Jak sporo rozs康nych ludzi zauwa瘸, trwa 3-ci d磨had, tym razem na zasadzie "wielb陰da troja雟kiego"! Nie uda這 si w VIII wieku, bo Karol M這t pogoni t islamsk ho這t, a byli ju w po這wie Francji, nie uda這 si w XVII wieku, kiedy John III Sobieski pod Wiedniem obróci w proch i py islamsk zawieruch, wi璚 poszli po "rozum" do 豚ów i teraz wykorzystuj nasze samozadowolenie z osi庵ni耩 cywilizacyjnych, nasz s豉bo嗆 przeintelektualizowanego lewactwa, nasze bezsensowne stosowanie "praw cz這wieka" w stosunku do ho這ty, która w naszym rozumieniu wcale "lud幟i" nie jest! I co najgorsze, ta spro郾a dzicz wykorzystuje nasz europejski dobrobyt i przywileje socjalne 瞠by si mno篡 w zastraszaj帷ym tempie, na zgub naszego cywilizowanego 鈍iata! (...) /Ss.swarozyc/ - komentarz do notki.

 

       Och... Ach... Jedna wielka konsternacja w „lepszym” 鈍iecie? Obawa o to, 瞠 zawali si równowaga si?  Przecie nie tak si robi rewolucje!  Rewolucje trzeba robi po europejsku?  Pod dyktando? A do tego trzeba koniecznie mie europejsk mentalno嗆? Mentalno嗆 郾iadych ludzi to przecie jest be i w ogóle nie taka? Musz si koniecznie zmieni na wzór europejski... bo tylko wtedy b璠 mieli prawo do czegokolwiek?

 

Jak czytam wszelkie gazety oraz komentarze na forum... takie pytania si rodz...

 

Ot, niemo磧iwe to! Jak mogli? Zwo豉li si na Facebooku... "ho這ta" jedna (to powszechnie u篡wana nazwa Egipcjan przez "lepszych" z definicji Europejczyków). Kto m這dym Egipcjanom da prawo do Facebooka i demonstracji?  Powinni na drzewach siedzie i dalej pi pe軟 chorób wod z Nilu? Rewolucji si zachcia這?  W豉軼iw rewolucj robi si za zgod Europy, a jeszcze lepiej pod flag NATO? Tak by這by 豉dniej?
Demokracj si zaprowadza po ameryka雟ku, tak na przyk豉d, jak Indianom wpajano zasady demokracji? 

 

 Nie! Nie! Z mentalno軼i 郾iadych ludzi prawo do godnego 篡cia niemo磧iwe! Oni koniecznie musz si zmieni, by mie prawo do rewolucji. I koniecznie oczywi軼ie pyta Ameryk i Europ, czy nale篡 si codzienny posi貫k dla g這dnych dzieci...  dzieci „gorszej” przecie mentalno軼i... dzieci „gorszego” przecie Boga? To to taka oczywista oczywisto嗆!  Egipt jedynie mubarakowy Europie - z bankami pe軟ymi milionów mubarakowych - si podoba? Trzeba wi璚 postraszy islamem i niech z powrotem wracaj na drzewa...

 

 W Egipcie ma by tylko s這鎍e, luksusowe hotele z dobrym jedzeniem i basta. I jeszcze tanio dla Europy, bo kryzys i na wakacje na Karaibach nie sta.  Co kogo obchodz miliony ludzi nad Nilem w lepiankach z rzecznego mu逝 na ja這wej ziemi. Za utrzymanie jednej palmy w ogrodzie Mubaraka mo積a nawodni ca陰 wiosk, by si sama wy篡wi豉.

 

 Fakt, 瞠 Bractwo Muzu軛a雟kie si organizuje i to jest niepokoj帷e, ale pojawia si pytanie: kto za tym stoi  i po co?  Echchch... /Ela/

 

       Elu, rozumiem Twoj gorycz. Ja te kiedy si zwi您a貫m z Gruzinami (szuka貫m grobu Dagny Przybyszewskiej) i nie mog貫m patrze jak si niszczy ten cudowny kraj. Ale z Egiptem jest chyba gorzej. Nie dlatego, 瞠 Oni nie Europa, ale dlatego, 瞠 oni poza kopulowaniem nic wi璚ej nie robili przez ostatnie 70 lat. Fakt, 瞠 to nie ich wina, ale nasza te chyba nie, 瞠 mamy Wielkiego Brata na Wschodzie.  Bardzo s逝sznie zauwa瘸sz, 瞠 Bractwo Muzu軛a雟kie czai si do skoku. I to mo瞠 by to drugie dno, bo pierwsze to oczywi軼ie petrodolary sueskie.

Masz racj. Ale do tej racji trzeba jeszcze przekona Pana, który zamieszka w "baraku obamy", oczywi軼ie chodzi o Bia造 Dom. Znasz Egipt nie tylko z okna hotelowego, a to si liczy. /Anzai/

 

       Najbardziej mnie zdumiewa, 瞠 we wszelkiego rodzaju artyku豉ch w gazetach zarówno internetowych, jak i papierowych pisze si o Egipcie i nie tylko - wybiórczo... sugeruj帷 w podtek軼ie, 瞠 to takie, a takie spo貫cze雟two w ogólno軼i. Jak cho熲y o porywanych kilkunastoletnich koptyjskich dziewcz皻ach w celu przymuszenia do islamu. A jest to proceder tak samo "powszechny", jak u nas zwyk貫 namawianie kobiet do picia alkoholu, chodzenia z odkrytymi udami, i palenia. Bo przecie to co w jednych obszarach obyczajowych, moralnych, i kulturowo- religijnych jest zakazane, i surowo karane, to w innych jest normalno軼i.

Dlaczego tak cywilizowanych Europejczyków, a nawet Polaków, nie bulwersuje to, 瞠 w Polsce uprawia si /uzupe軟i Anzai/  handel 篡wym towarem, porywanie i zmuszanie do prostytucji, zabieranie paszportów przez pracodawców  w celu przymuszenia do niewolniczej pracy w truskawkach czy pomidorach lub domach publicznych? 

 

Chodzi mi o to... 瞠 to tak samo, jakby mówi o Europie, 瞠 w niej si tylko tak 幢e dzieje i takie bandyckie zwyczaje panuj  i 瞠 np. w europejskich ko軼io豉ch to ch這pcy s逝膨cy do mszy s wykorzystywani seksualnie przez fanatyków katolickich.  Proporcje negatywnych zjawisk s podobne wsz璠zie, wi璚 nie mog zrozumie, dlaczego informacja tylko o negatywnych zjawiskach u 郾iadych spo貫cze雟tw  jest przewa積ie nam serwowana i jaki w tym cel?  

 

To s naprawd wspaniali ludzie, pod warunkiem, 瞠 nie b璠ziemy patrze przez pryzmat tego, czym nas si "faszeruje" i przez pryzmat w豉snych przyzwyczaje. Ka盥y bowiem ma swój "folklor", ot cho熲y taki prozaiczny, 瞠 "czysty" Europejczyk si podciera, a "brudas" Egipcjanin czy Tunezyjczyk podmywa. Ale Europejczyk z racji swej wy窺zo軼i, któr nie wiem sk康 wzi掖, zakrzyknie oczywi軼ie: ludzie, tam nawet papieru w cha逝pie nie maj w WC, bo ju na bidet czy w篹yk z wod przy klopie nie spojrzy...  /Ela/

 

       Mog wtr帷i swoje trzy grosze? Ela ma racj, strasz nas spo貫cze雟twem egipskim zamiast pokaza jacy ci ludzie s naprawd. Wsz璠zie strasz nas Islamem. Nikt nie pami皻a, 瞠 Islam znaczy Pokój. Dla Europy Islam to D磨had i terrory軼i. A przecie  zwykli muzu軛anie s szlachetnymi lud幟i godnymi podziwu dla zaanga穎wania w swoj wiar. Nie jestem znawc ale widz wiele pozytywów w Islamie. Powszechnie kojarzy si t kultur z wielo瞠雟twem i zniewoleniem kobiet. Tymczasem kobiety z w豉snej woli zak豉daj chusty i burki bo taka jest ich tradycja. Wielo瞠雟two jest marginesem. Natomiast godne podziwu jest ich poczucie wspólnoty rodzinnej. Do嗆 powiedzie, 瞠 w krajach arabskich prawie nie ma Domów Starców. Ka盥y znajduje miejsce w rodzinie. Ach... do嗆 bo strasznie d逝gie te moje "trzy grosze". /Bet/

 

       Bardzo pi瘯ne i s逝szne Twoje "trzy grosze" Bet. Podoba mi si te ten post na Twoim blogu. A wielo瞠雟twa to tam mniej, ni w Europie - "gdzie strona tam 穎na" - tylko nieoficjalna i bez prawa do czegokolwiek... /Ela/

 

       Zgadza si. Pi瘯ne, i m康re "trzy grosze", ale Mubarak ukrad nie trzy grosze, a 17 miliardów. Zawsze si zastanawia貫m: jak to jest, 瞠 podobno, aby tam rozwi您a ma鹵e雟two wystarczy, 瞠 m捫 publicznie i trzykrotnie wypowie: "nie chc ci" i jest po rozwodzie, a pomimo tego dzieci tam nie brak?    

Problem jest faktycznie wi瘯szy i wykraczaj帷y poza to co si ogólnie pisze. I nie jest to chyba problem gównie religijny. Jednak w dobie walki o rynki pracy, i rynki zbytu nie ma "zmi逝j si". Tak jak Polsk odsuni皻o ju od Europy "drugiej, a nawet trzeciej pr璠ko軼i", tak i kraje s豉biej zorganizowane b璠 wyrzucone poza margines.

 

Ciekawym przyk豉dem s Indie. Kraj najwi瘯szych na 鈍iecie kontrastów, gdzie rozwijaj si najnowocze郾iejsze technologie cyfrowe, i panuje najwi瘯sza n璠za na 鈍iecie. W niektórych kantonach matka nadal je ziemi zmoczon w豉snym moczem, po to, aby dziecku da kilka kropli mleka z piersi. Czasami ju nie mo瞠, i wtedy umieraj oboje, ona pierwsza, dziecko pó幡iej, i nikt si tym nie przejmuje! Takie s realia! A "trzy grosze" to faktycznie wa磬ie trzy grosze, ale jednocze郾ie jest to wo豉nie na puszczy...    /Anzai/

 

Wypowiedzi blogerów autoryzowane.

W komentarzach dokonano korekty,

skrótów oraz poprawiono b喚dy i pomy趾i.

 

Wielki Sfinksie! Jeste taki malutki?

Ech... ta nasza maniera wy窺zo軼i...



komentarze (53) | dodaj komentarz

Miasto Umar造ch

鈔oda, 02 lutego 2011 19:04

      

       W Kairze jest dzielnica zwana Miastem Umar造ch, gdzie  razem ze zmar造mi wspó赧stniej 篡wi ludzie. W murowanych i kamiennych grobowcach znalaz豉 schronienie biedota, chorzy, bezdomni, a tak瞠  przest瘼cy - uciekinierzy przed prawem.  砰j w grobowcach ca造mi rodzinami.   Groby s逝膨 tak瞠 za sto造 i ó磬a. Maj tu sklepy,  restauracje, szko造. Tu rodz dzieci, tu umieraj...

Kto raz tu zamieszka, prawdopodobnie nie ma powrotu do spo貫czno軼i 篡wych, bo 篡j帷 ze zmar造mi... za zmar貫go zosta uznany. 


       Na piaszczystych alejkach po鈔ód gruzów i 鄉ieci wida setki... tysi帷e... bawi帷ych si latawcami bosych dzieci.  S te  ulice, po których je盥膨  miejskie autobusy. Bardzo trudno jest przejecha samochodem, bo na masce auta dzieci wprost si klad, prosz帷 o ja軛u積, szczególnie gdy przybysz wygl康a bogato.

- Jakie te dzieci musz by nieszcz窷liwe. Jakie to  ich 篡cie musi by smutne, kto powiedzia.

Dlaczego smutne? A sk康 wiadomo, co dla kogo jest radosne, szczególnie w niezrozumia貫j dla nas kulturze?


       Stary Egipcjanin opowiada, 瞠 tak samo jak w staro篡tnym Egipcie stra積icy i odmawiaj帷y modlitwy, mieszkaj na cmentarzu tak瞠 po to, by zapewni zmar造m opiek. Jednak dla wielu Egipcjan zamieszkanie tutaj  jest jedynym sposobem na dach nad g這w.

      

       Dla nich Miasto Umar造ch nie wieje groz tak, jak nam pokazuj to filmowe horrory z cmentarnymi upiorami. Wr璚z przeciwnie. Jest jednym z najbardziej bezpiecznych, przyjaznych i spokojnych miejsc na Ziemi. Tutaj nikt nie umiera z g這du. Ludzie dziel si jedzeniem i ubraniami. Dzieci s bardzo kochane, pogodne i weso貫. Nie trzeba wi璚 rozmy郵a o rado軼i i smutku w kategoriach u nas przyj皻ych. To, 瞠 umorusane dziecko biega na bosaka i puszcza latawce ponad grobowcami, nie oznacza, 瞠 jest nieszcz窷liwe i czuje si niekochane. Zreszt... Czy u nas nie jest podobnie? S przecie szcz窷liwe dzieci z latawcem wykonanym przez Tat i lalk "szmaciank" uszyt przez Mam, w przeciwie雟twie do niektórych dzieci z komputerami i markowymi strojami.

 

 

       Cz窷 domów wiecznego odpoczynku  w Mie軼ie Umar造ch - to okaza貫 budowle z kopu豉mi i minaretami. To grobowce bogatych rodzin. Inne - to wykopane w ziemi labirynty, przykryte kamieniami. Ogrom tego miasta mo積a sobie wyobrazi ilo軼i 篡j帷ych tam Egipcjan. Podobno trzy miliony /niektóre 廝ód豉 podaj nawet ponad 6 milionów/ !

 

       Do Miasta Umar造ch nie nale篡 wchodzi zbyt sk徙o ubranym. Szczególnie kobiety powinny za這篡 d逝gie spódnice, nakry g這wy i ramiona. Nie godzi si w takie miejsce przychodzi w go軼in w szortach i topiku. Uszanujesz... uszanuj ciebie... Zaprosz nawet do grobowca i pocz瘰tuj herbat. Cz窷 zamieszkuj帷ej razem ze zmar造mi spo貫czno軼i jest jednak nieufna. Lepiej wi璚 by w towarzystwie kairskiego  przewodnika i nie zostawa po zachodzie s這鎍a. W labiryncie spl徠anych alejek i uliczek bardzo 豉two zab陰dzi. 


Aktualny PageRank strony afrykamoja.bloog.pl/ dostarcza: Google-Pagerank.pl - Pozycjonowanie + SEO   



komentarze (50) | dodaj komentarz

Zdj璚ia w galeriach.


Wizyt闚ka


grycela

Klik dobry. Mam nadziej, 瞠 czas sp璠zony tutaj nie b璠zie daremnie stracony.

O moim bloogu

Podr騜-pierwszy krok do fascynacji. ===Retrospektywne spojrzenie na Egipt=== ===Tunezja-wyruszajmy moja Siostro===

'Teleportacja' na moje strony:

POSIADUSZKI
u ALELLI - w drodze, oazie i przy kominku


Moje opowiastki
w cieple kominka

Podaruj 1 % podatku

Wyszukaj

Wpisz szukan fraz i kliknij Szukaj:

Subskrypcja

Wpisz sw鎩 adres e-mail aby otrzymywa info o nowym wpisie:

Statystyki

Odwiedziny: 456610
Publikacje
  • liczba: 162
  • komentarze: 3466
Galerie
  • liczba zdj耩: 113
  • komentarze: 210
Bloog istnieje od: 3487 dni



od 29.XI.2009

L i n k i

Filmiki

Lista temat闚 - EGIPT

Lista temat闚 - TUNEZJA

Lista temat闚 - WSP粌NE

'Nie da si zdefiniowa tego, co nas porusza, co odczuwamy jako pi瘯no i czy to jest szcz窷cie. Ka盥y cz這wiek odbiera je inaczej. To, co nas porusza do g喚bi, jest wprawdzie osobiste, ale nie zawsze prywatne. Prawdziwa rado嗆 jest wtedy, gdy nie ukrywamy rado軼i i szcz窷cia, lecz pokazujemy je 鈍iatu i dzielimy si tym z innymi'. Thomas Romanus.

'I nie potrafi naprawd powiedzie, co w tej ca貫j podr騜y by這 prawd, a co fikcj, pozorem, bajk. Jak sen up造n窸y te dni i szybko jak mgnienie przemin窸y i ju ich nie ma'




Cytaty w tekstach o Egipcie pochodz z powie軼i 'Egipcjanin Sinuhe' Miki Waltariego

'T瘰kni do woni sma穎nych ryb. T瘰kni do smaku egipskiego wina, t瘰kni do wody z Nilu z jej zapachem 篡znego mu逝. T瘰kni za poszumem papirusowej trzciny w wieczornym wietrze, za kielichem lotosu, rozwijaj帷ym si nad brzegiem rzeki, za..barwnymi kolumnami i pos庵ami, za obrazkowym pismem w 鈍i徠yni i za woni 鈍i皻ego kadzid豉. Tak g逝pie jest moje serce'


Pod s這wami Egipcjanina Sinuhe podpisuje si Ela. TAK BYΜ...
I TAK JEST!

G這suj na bloog






zobacz wyniki